Van losse protocollen naar een gedragen visie op schoolveiligheid

Op veel scholen gebeurt al veel rondom veiligheid — soms zonder dat het zo genoemd wordt. Er wordt gesignaleerd, er zijn gesprekken, er is contact met partners.

Maar juist op de momenten dat het ertoe doet, blijkt hoe kwetsbaar het systeem nog kan zijn:
➤ Protocollen zijn verouderd.
➤ Rollen en verantwoordelijkheden zijn onduidelijk.
➤ We reageren vooral, terwijl we liever willen voorkomen.

Het voelt als brandjes blussen, terwijl je een stevig huis wilt bouwen.

School

Het kan ook anders

Die realiteit herkennen we maar al te goed.
In mijn werk als docent en ondersteuningscoördinator zag ik hoe teams pas in actie kwamen als het al misging. Niet uit onwil – maar omdat beleid en praktijk niet op elkaar aansloten. En omdat de hoge caseload en veelheid aan onderwerpen onze aandacht vroeg.

Stel je een school voor waar veiligheid geen losse actie is, maar een gedeelde, gedragen visie:

➤ Niet alleen de zorgcoördinator of directeur, maar het hele team voelt zich eigenaar.
➤ Iedereen weet: wat we doen, waarom we het doen en wie waarvoor verantwoordelijk is.
➤ Veiligheid is niet “erbij”, maar verweven met het dagelijks werk.
➤ Collega’s handelen met vertrouwen bij signalen en leerlingen voelen zich gezien en beschermd.

Voor wie midden in de complexe casuïstiek staat

Je ziet de signalen. Je schakelt met mentoren, ouders, leerplicht, wijkagenten.
Je wilt het juiste doen — terwijl je voelt: er klopt iets niet. Er broeit iets onder de oppervlakte.

Maar hulp is niet altijd beschikbaar. Of sluit niet aan. Ondertussen tikt de tijd door.
Dat is frustrerend: aan tafel met goede bedoelingen, maar te weinig mogelijkheden om echt verschil te maken.

Jij bent de spil — tussen leerling, docent en hulpverlening.
Juist omdat jij zoveel ziet en draagt, verdien je concrete handvatten:

➤ Zodat je niet hoeft te blijven zoeken naar de juiste weg, maar stevig kunt staan én effectief kunt handelen.

Niet langer wachten tot het misgaat, maar eerder handelen – met vertrouwen in je eigen observaties én een stevig fundament om op terug te vallen. En als het wel misgaat? Dan weet jij na onze trainingen precies wat je kunt doen.

Want als jij wordt versterkt, kun jij op jouw beurt zoveel betekenen voor de leerlingen die het het hardst nodig hebben.

Het gratis aanbod voor jou

VIDEO:
VIND JE ROL IN SCHOOLVEILIGHEID

Leer hoe jij jezelf positioneert in schoolveiligheid

CHECKLIST: SCHOOLVEILIGHEID & ONDERMIJNING

Vraag nu je gratis checklist schoolveiligheid & ondermijning aan

WERKBOEK: JEZELF POSITIONEREN IN SCHOOLVEILIGHEID

Leer hoe jij jezelf positioneert in schoolveiligheid

BEOORDELINGSMATRIX SCHOOLVEILIGHEIDSINTERVENTIES

Vraag nu jouw gratis interventiekompas aan.

GRATIS TE LUISTEREN:
PODCAST

Te gast bij Podcast Stichting School & Veiligheid

GRATIS TE LEZEN:
BLOG

Lees onze gratis artikelen over Schoolveiligheid en Ondermijning

GRATIS
SIGNALENKAART

Vraag nu jouw
gratis signalenkaart aan.

Werkvormen teammiddag

Wil je een teammiddag of studiedag organiseren over schoolveiligheid en ondermijning? Het werkvormenpakket ondersteunt je met 11 praktische werkvormen, casuïstiek, reflectievragen en train-de-trainer-opdrachten. Inclusief formats voor protocolontwikkeling en juridische en ethische kaders – ideaal voor direct toepasbare teamontwikkeling.

> Lees hier meer








Zet de volgende stap

Helpt collega’s signalen te herkennen en bespreekbaar te maken – zodat jij minder alleen hoeft te trekken aan het onderwerp.

Een verdiepend programma over het herkennen van risicogedrag, omgaan met complexe casuïstiek en het ontwikkelen én bijstellen van een gedragen visie en beleid op schoolveiligheid.

Helpt je om een gedeelde visie om te zetten in haalbare stappen – zodat er écht iets verandert in de praktijk.

Stel je vragen, spar over moeilijke casussen en deel ervaringen met andere professionals.

Programma – visie, beleid en interventie

Dit programma is bedoeld voor professionals met een taakaccent op schoolveiligheid, zoals zorg- en veiligheidscoördinatoren en schoolleiders. Je leert complexe signalen duiden, risicoanalyses maken en beleid versterken, zodat je een leidende rol kunt nemen in preventie en interventie. De training is individueel online te volgen of op maat beschikbaar voor scholen, scholengroepen en gemeenten.

> Lees hier meer









Programma

Neem vandaag nog contact op

Laat ons je helpen om een ondersteunende en veilige leeromgeving te creëren voor alle jongeren.

Scroll naar boven