Van losse protocollen naar een gedragen visie op schoolveiligheid
Op veel scholen gebeurt al veel rondom veiligheid — soms zonder dat het zo genoemd wordt. Er wordt gesignaleerd, er zijn gesprekken, er is contact met partners.
Maar juist op de momenten dat het ertoe doet, blijkt hoe kwetsbaar het systeem nog kan zijn:
➤ Protocollen zijn verouderd.
➤ Rollen en verantwoordelijkheden zijn onduidelijk.
➤ We reageren vooral, terwijl we liever willen voorkomen.
Het voelt als brandjes blussen, terwijl je een stevig huis wilt bouwen.

Het kan ook anders
Die realiteit herkennen we maar al te goed.
In mijn werk als docent en ondersteuningscoördinator zag ik hoe teams pas in actie kwamen als het al misging. Niet uit onwil – maar omdat beleid en praktijk niet op elkaar aansloten. En omdat de hoge caseload en veelheid aan onderwerpen onze aandacht vroeg.
Stel je een school voor waar veiligheid geen losse actie is, maar een gedeelde, gedragen visie:
➤ Niet alleen de zorgcoördinator of directeur, maar het hele team voelt zich eigenaar.
➤ Iedereen weet: wat we doen, waarom we het doen en wie waarvoor verantwoordelijk is.
➤ Veiligheid is niet “erbij”, maar verweven met het dagelijks werk.
➤ Collega’s handelen met vertrouwen bij signalen en leerlingen voelen zich gezien en beschermd.
De wet Vrij en Veilig Onderwijs maakt jullie rol belangrijker dan ooit.
Dit is hét moment om niet langer te reageren, maar te gaan sturen.
Je hoeft het niet alleen te doen.
Niet meer trekken, maar samen dragen.
Niet langer wachten tot het misgaat, maar eerder handelen – met vertrouwen in je eigen observaties én een stevig fundament om op terug te vallen. En als het wel misgaat? Dan weet jij na onze trainingen precies wat je kunt doen.
Want als jij wordt versterkt, kun jij op jouw beurt zoveel betekenen voor de leerlingen die het het hardst nodig hebben.
Het gratis aanbod voor jou
VIDEO:
VIND JE ROL IN SCHOOLVEILIGHEID

Leer hoe jij jezelf positioneert in schoolveiligheid
CHECKLIST: SCHOOLVEILIGHEID & ONDERMIJNING

Vraag nu je gratis checklist schoolveiligheid & ondermijning aan
WERKBOEK: JEZELF POSITIONEREN IN SCHOOLVEILIGHEID

Leer hoe jij jezelf positioneert in schoolveiligheid
GRATIS
SIGNALENKAART

Vraag nu jouw
gratis signalenkaart aan.
Werkvormen teammiddag
Wil je een teammiddag of studiedag organiseren over schoolveiligheid en ondermijning? Het werkvormenpakket ondersteunt je met 11 praktische werkvormen, casuïstiek, reflectievragen en train-de-trainer-opdrachten. Inclusief formats voor protocolontwikkeling en juridische en ethische kaders – ideaal voor direct toepasbare teamontwikkeling.

Zet de volgende stap

Programma – visie, beleid en interventie
Dit programma is bedoeld voor professionals met een taakaccent op schoolveiligheid, zoals zorg- en veiligheidscoördinatoren en schoolleiders. Je leert complexe signalen duiden, risicoanalyses maken en beleid versterken, zodat je een leidende rol kunt nemen in preventie en interventie. De training is individueel online te volgen of op maat beschikbaar voor scholen, scholengroepen en gemeenten.



