Ondermijnende criminaliteit, zoals drugshandel en geweld, heeft een directe impact op de veiligheid, leeromgeving en het welzijn van leerlingen. Als onderwijsprofessional kun je een belangrijke rol spelen in het signaleren en voorkomen van (verdere) afglijding.
Wat kun jij doen?
– Signaleren: Let op gedragingen zoals afwezigheid, ongebruikelijke vriendschappen of plotselinge gedragsveranderingen (𝘻𝘪𝘦 𝘮𝘪𝘫𝘯 𝘦𝘦𝘳𝘥𝘦𝘳𝘦 𝘱𝘰𝘴𝘵 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘮𝘦𝘦𝘳 𝘴𝘪𝘨𝘯𝘢𝘭𝘦𝘯). Bespreek zorgen met collega’s.
– Samenwerken: Werk samen met ouders, handhavings- en hulpverleningsinstanties. Duidelijke rollen zorgen voor gedeelde verantwoordelijkheid en vroegtijdige actie.
– Professionaliseren: Vergroot je kennis en vaardigheden om criminele invloeden te herkennen en aan te pakken. Binnenkort lanceer ik twee trainingen Schoolveiligheid en ondermijning, meer informatie vind je hier: www.jennifervandenbroek.nl/scholing
Handelingsperspectief:
Om beter inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken en de uitdagingen waarmee onderwijsprofessionals te maken hebben, zijn hier enkele relevante statistieken:
– 91% van het onderwijspersoneel begrijpt het belang van kennis over ondermijnende criminaliteit, maar slechts 6%krijgt er training in.
– 88% vindt duidelijke protocollen belangrijk, maar slechts 14% weet dat er specifieke protocollen voor bijvoorbeeld drugscriminaliteit bestaan.
–75% weet waar signalen gemeld moeten worden, maar slechts 35% geeft aan dat zij signalen herkennen en 47%weet welke actie ze vervolgens kunnen ondernemen bij vermoedens van betrokkenheid.
Van bewustzijn naar actie
Deze statistieken tonen het gat tussen bewustzijn en actie. Door te investeren in training kunnen we dit gat dichten en de weerbaarheid van scholen vergroten. Samen met zorg- en veiligheidspartners kunnen we een veilige leer- en schoolomgeving waarborgen.
Hoe ziet deze actie er in de praktijk uit?
De onderstaande foto toont het eerste deel van een scenario dat helpt signalen van leerlingbetrokkenheid bij ondermijnende criminaliteit te herkennen. Dit soort (fictieve) scenario’s uitdenken helpt onderwijsprofessionals bij signaleren en handelen. Dus: wat roept deze casus in dit stadium bij je op? Zou je in deze situatie iets ondernemen?



