
Trainingen voldoen aan de kwaliteitsnormen voor beroepsonderwijs en zijn btw-vrij.

Geaccrediteerd door SKJ voor 9,5 (signaleren, melden & handelen)) + 17,5 punten (visie, beleid & interventie)).
Opleiding Aandachtsfunctionaris
Schoolveiligheid en Ondermijning
Steeds vaker blijkt dat leerlingen te maken krijgen met groepsdruk, verslaving of criminaliteit. Docenten, zorgcoördinatoren en schoolleiders zien soms signalen maar herkennen ze niet altijd, of lopen vast in de praktijk bij het oppakken ervan:
- Wat doe je als een leerling jou in vertrouwen neemt, maar dreigt af te haken zodra je het deelt met collega’s?
- Hoe ga je om met ouders die alles ontkennen?
- Hoe vertaal je beleid en protocollen naar dagelijkse keuzes in de school of in een gesprek met een jongere?
Dat zijn lastige vragen, die vragen om richting. Een veilige school is de basis voor leren en ontwikkelen. Daarom is het essentieel om te weten hoe we leerlingen in deze situaties kunnen helpen – en nog beter: hoe we kunnen voorkomen dat zij hierin terechtkomen.
De opleiding Schoolveiligheid & Ondermijning leert je hoe je signalen herkent, ermee omgaat in de praktijk en schoolveiligheid structureel borgt.

Wat deze opleiding uniek maakt
Veel trainingen stoppen bij signaleren. Je leert een checklist, herkent een paar signalen, en dan?
Deze opleiding gaat verder. We brengen drie lagen samen:
- Bewustwording – wat speelt er in de maatschappij en op school, en hoe herken je signalen?
- Bereidheid – hoe overwin je handelingsverlegenheid en neem je jouw plek in?
- Bekwaamheid – hoe handel je professioneel, kies je passende interventies en zorg je voor structurele borging in beleid?
Het is een combinatie van onderzoek, praktijkervaring en strategie. Je leert niet alleen wat er moet gebeuren, maar vooral hoe je dit in jouw school en samen met partners kunt doen.
Voor wie?
Deze opleiding is bedoeld voor onderwijsprofessionals die een sleutelrol (willen) spelen in schoolveiligheid:
- Docenten en mentoren die hun handelingsperspectief willen versterken.
- Zorgcoördinatoren, vertrouwenspersonen en intern begeleiders die hun rol willen verdiepen.
- Schoolleiders en teamleiders die verantwoordelijk zijn voor visie en beleid.
- Beleidsmakers, leerplichtambtenaren of jongerenwerkers die de verbinding met scholen willen verstevigen.
Of je nu al ervaring hebt of net begint: deze opleiding helpt je verder.
Wat levert het op?
Na afloop van dit traject:
- Herken je de signalen van risicogedrag en (ondermijnende) criminaliteit sneller en scherper.
- Weet je hoe je het gesprek aangaat met leerlingen, ouders en collega’s, ook als het spannend of complex is.
- Heb je praktische handvatten om handelingsverlegenheid in je team te doorbreken.
- Beschik je over een helder beleidskader waarmee veiligheid structureel onderdeel wordt van je school.
- Voel je meer rust en vertrouwen in je rol – je staat steviger en weet welke stappen je kunt zetten.
“Een leerzame en verfrissende training die me concrete handvatten gaf om binnen mijn school mee aan de slag te gaan. Het heeft me geholpen een stevige basis te leggen om me verder te bekwamen en straks ook zelf collega’s te trainen. Ik ben blij dat ik voor deze training heb gekozen – absoluut een aanrader!”
– Emile Albert de la Bruheze, docent Engels en leerlingcoördinator Teto, Vakcollege Thamen
“Een must follow voor iedereen in het onderwijs. Je leert niet alleen signalen van (zware) criminaliteit herkennen, maar ook wat je stap voor stap moet doen. De casussen zijn herkenbaar en praktijkgericht. Jennifer legt alles helder uit en de online opbouw werkt super prettig. Ik kijk al uit naar het vervolg!”
– Claudia Bormans, Docent Dienstverlening, Summa College
Waarom nu?
De Wet Vrij en Veilig Onderwijs komt eraan. Daarmee groeit de verantwoordelijkheid van scholen én hun partners om veiligheid structureel te borgen.
Wachten tot “het echt moet” betekent werken onder druk. Deze opleiding helpt je om nu al te bouwen aan visie, beleid en praktijk – zodat je straks voorbereid en stevig staat.
Wat leer je?
Twee sporen
| Inhoudelijk | Beleid & Casuïstiek |
|---|---|
| Signalen van ondermijnende criminaliteit herkennen en context begrijpen. | Visie en beleid formuleren die werken in de dagelijkse schoolpraktijk. |
| Jouw rol helder neerzetten & bias herkennen. | Casusgericht handelen, draagvlak creëren en implementeren zonder ad hoc acties. |
| Vaardig handelen bij zorgsignalering, met oog voor veiligheid en samenwerking. | Interventies kiezen op basis van context, met oog voor ethiek en urgentie. |
Inhoud
De opleiding Aandachtsfuntionaris Schoolveiligheid & Ondermijning bestaat uit drie onderdelen:
- Lidmaatschap van de Community
- De training Signaleren, Melden en Handelen
- Het programma Visie, Beleid en Interventie
Extra’s die het verschil maken
- Werkboek & formats – direct toepasbaar op jouw school.
- Community toegang – sparren met collega’s en experts, het hele jaar door.
- Certificaat – bewijs van deelname, waardevol voor je cv en LinkedIn.
- SKJ-accreditatie (27 punten) – uren tellen mee voor je registratie, indien relevant.
Ervaringen van deelnemers
“Ik durf nu wél in te grijpen. Voorheen zag ik dingen, maar wist ik niet of ik er wat mee mocht. Nu weet ik precies welke stappen ik kan zetten.”
“Van signaleren tot het voeren van het juiste gesprek: dit geeft echt handvatten voor de praktijk.“
“Heel duidelijke training als eerste stap om schoolveiligheid beter op de kaart te krijgen binnen scholen.“
“Fijn dat je alles op je eigen tempo kon doen, met wekelijkse modules, duidelijke materialen en een jaar lang toegang – én altijd snel antwoord op je vragen!”
“Het feit dat ik het laatste stukje van de training niet wilde afronden, omdat het dan echt voorbij is… zegt genoeg.”
De basis: Signaleren, melden en handelen
MODULE 1 – Bewustwording en signaleren
In deze module staan bewustwording en inzicht centraal.
Je leert wat (ondermijnende) criminaliteit is, hoe het zich op school kan uiten, en welke impact het heeft op leerlingen, het schoolklimaat en de samenwerking met externe partners.
We gaan ook in op een belangrijk – maar vaak onzichtbaar – aspect: hoe je eigen vooroordelen en onbewuste aannames invloed hebben op wat je ziet én hoe je daarop reageert.
Met praktijkvoorbeelden onderzoeken we samen:
- Wanneer is iets écht een signaal?
- En wanneer laten we ons leiden door beeldvorming?
Deze module legt de basis voor professioneel en bewust handelen bij zorgelijke signalen.
MODULE 2 – Bereidheid en melden
Zien is één ding. Maar durven handelen is iets anders.
In deze module onderzoek je wat jou helpt – en soms tegenhoudt – om iets te doen met je vermoedens.
- Wat is je rol als onderwijsprofessional precies?
- Wat mag je, wat moet je, en waar ligt je grens?
Met behulp van herkenbare casussen krijg je inzicht in wat jouw bereidheid beïnvloedt. Je reflecteert op je eigen handelingsruimte én leert hoe je interne drempels overwint.
Deze module bouwt voort op het bewustzijn en versterkt jouw vertrouwen om in actie te komen.
MODULE 3 – Bekwaamheid en handelen
In deze module leer je hoe je daadwerkelijk in beweging komt.
Je ontwikkelt vaardigheden om professioneel, zorgvuldig en krachtig te handelen bij (zware) signalen van ondermijnende criminaliteit.
- Hoe voer je een gesprek met een leerling of ouder als je zorgen hebt?
- Hoe werk je samen met collega’s of externe partners zoals jongerenwerk of leerplicht?
- Wat doe je als het spannend of complex wordt?
Met de inzichten uit de eerdere modules vertaal je signalen nu naar passende en concrete acties – binnen je rol, met vertrouwen en met oog voor de ander.
De verdieping: Visie, beleid en interventie
MODULE 1 – Inzicht en strategie
Je verdiept je in risicofactoren, schoolbinding, bias en het versterken van vroegsignalering.
Je ontwikkelt een schoolbrede strategie en leert:
- Bewust omgaan met bias, vooroordelen en labeling.
- Risico- en beschermende factoren herkennen en benutten.
- Rollen, verantwoordelijkheden en samenwerking organiseren.
- Een gedragen visie ontwikkelen binnen het team.
MODULE 2 – Beleid en implementatie
Je stelt schoolveiligheidsbeleid en protocollen op die passen bij jouw schoolcontext. Je leert:
- Taken, verantwoordelijkheden en procedures verduidelijken.
- Hoe je een weerbaarheidsanalyse uitvoert.
- Hoe je beleid structureel verankert in je school.
- De meldcode toepassen binnen de schoolcontext.
- Een veilige meldcultuur bevorderen.
MODULE 3 – Interventies en professioneel handelen in complexe situaties
Je leert professioneel handelen in complexe situaties met meerdere belangen. Je oefent met:
- Collega’s ondersteunen en samenhang creëren in de aanpak.
- Moeilijke gesprekken voeren zonder te beschuldigen.
- Ethische dilemma’s analyseren en zorgvuldig afwegen.
- Interventies kiezen en toepassen op leerling- en schoolniveau.
- Risicoanalyses maken en urgentie inschatten.
de Community schoolveiligheid en ondermijning

Wekelijkse videolessen
Je krijgt wekelijks toegang tot een nieuwe videoles, die je kunt bekijken wanneer het jou uitkomt.
Zo kun je leren in je eigen tempo – zonder dat je in de knel komt met lessen, werk of andere afspraken.
Online incheckmomenten
Via Teams kun je vragen stellen, casussen bespreken en ervaringen uitwisselen met anderen.
Deze sessies zijn optioneel, maar bieden extra verdieping als je daar behoefte aan hebt.
Handboek en praktijkopdrachten
Je ontvangt een handboek vol praktische voorbeelden, werkvormen en concrete handvatten die je direct kunt toepassen op jouw school.
Zo vertaal je wat je leert naar je eigen praktijk – samen met collega’s.
Certificering
Na afronding van de training ontvang je een certificaat van deelname waarmee je jouw professionele ontwikkeling op het gebied van schoolveiligheid en ondermijning kunt aantonen.

Startdata
Je kunt op ieder moment starten. Het is een online training die je volgt in je eigen tempo – wanneer het jou uitkomt.
Kosten en duur
Wanneer je kiest voor het opleidingspakket, ontvang je korting op de totaalprijs. De volledige opleiding kost nu €1525,- en is vrijgesteld van btw vanwege de CRKBO-registratie.
Als extra bonus krijg je toegang tot de Community Schoolveiligheid & Ondermijning, waarin we doorlopend kennis, tools en inspiratie met elkaar delen.
Inschrijfvoorwaarden
Je bent werkzaam in het onderwijs of een samenwerkingspartner.
Doelgroep
De inhoud is ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs, maar ook goed toepasbaar in het primair onderwijs, mbo en bij externe samenwerkingspartners.
Veelgestelde vragen
Klaar om jouw rol te versterken?
Want een veilige school maak je nooit alleen. Maar jouw rol kan wél het verschil betekenen.
