Regie op schoolveiligheid – Strategische én praktische training voor gemeenten

Beleid dat landt in de praktijk – regie die werkt.

Trainingen voldoen aan de kwaliteitsnormen voor beroepsonderwijs en zijn btw-vrij.

Regie op schoolveiligheid

Gemeenten spelen een cruciale rol in het beschermen van jongeren tegen (ondermijnende) criminaliteit. Scholen zien vaak als eerste de signalen, maar hebben de gemeente nodig om richting te geven, kaders te bieden en samen te zorgen voor een duurzame aanpak. Door nú gezamenlijk in te zetten op preventie en vroegsignalering, voorkom je dat problemen later zwaarder en complexer worden.

Deze training ondersteunt je bij het ontwikkelen van een helder plan, het creëren van draagvlak en het versterken van de samenwerking tussen onderwijs, gemeente en veiligheidspartners. Of je nu helemaal vanaf nul begint of bestaande plannen wilt verdiepen en verduurzamen: je krijgt een duidelijke route van visie naar praktijk.

De knelpunten in schoolveiligheid

In gesprekken en samenwerkingen met gemeenten en scholen komen steeds dezelfde knelpunten terug. Misschien herken je ze ook:

Intern in de gemeente
– Jeugd, onderwijs en veiligheid werken naast elkaar; regie en mandaat zijn onduidelijk.
– Veel losse projecten en aanbieders; prioritering en een vast ritme ontbreken.

In de samenwerking met scholen
– Convenanten en afspraken leven niet in de schoolorganisatie.
– Handelingsverlegenheid of het gevoel: “dit speelt hier niet”.
– Grote verschillen tussen scholen in tempo en behoefte.

In de uitvoering
– Initiatieven starten met energie maar vallen stil na de subsidie.
– Plannen blijven te algemeen; er ontbreekt een praktische route.
– Er moet veel getrokken worden, terwijl eigenaarschap juist elders hoort te liggen.

Het gevolg? Versnippering en gemiste kansen — terwijl we allemaal hetzelfde doel hebben: jongeren veilig laten opgroeien.

Met dit programma doorbreek of voorkom je dat patroon van losse acties. Je brengt inspanningen samen, legt een duidelijke basis en zorgt dat afspraken niet alleen op papier bestaan, maar ook werken in de praktijk.

Wat levert dit je op

  • Zelfvertrouwen & regie: Met kennis, rust en praktische handvatten durf je regie te nemen en weet je wat te doen in lastige situaties.
  • Samenhang & richting: Werken vanuit een gedeelde visie, duidelijke prioriteiten en een heldere beslisstructuur.
  • Concreet zicht: Inzicht in wat er in en rond scholen speelt én in waar scholen behoefte aan hebben.
  • Concretisering in de praktijk: In 3–4 bijeenkomsten dit schooljaar al verschil maken, met heldere afspraken en praktische tools.
  • Structuur: Een vast ritme van overleg en werkende afspraken met onderwijs, zorg en politie/jeugd.
  • Draagvlak & eigenaarschap: Scholen haken aan en partners weten wat te doen — waardoor jij minder hoeft te trekken.

Kortom: een aanpak die blijft, ook als subsidies of projecten stoppen, en die jouw gemeente structureel regie en grip geeft.

Waarom ik dit programma ontwikkelde

Samen laten we beleid landen in de praktijk.

Toen ik begon met mijn promotieonderzoek naar schoolveiligheid & ondermijning en in gesprek ging met gemeenten en scholen, zag ik steeds hetzelfde terug: iedereen wilde wél iets doen tegen (ondermijnende) criminaliteit, maar werkte vaak op zijn eigen eiland.

Gemeenten maakten beleid, scholen zagen signalen, politie en jongerenwerkers waren betrokken – maar toch spraken ze geregeld een andere taal (of ze spraken elkaar überhaupt niet). Hierdoor raakten signalen verloren, bleef beleid op papier en werden de jongeren om wie het ging niet altijd op tijd bereikt.

Dat raakte mij. Want ik wist: het kan beter.
En vooral: iedere gemeente moet de tools krijgen om het beter te doen – groot of klein, met veel of weinig middelen.

Precies daarom ontwikkelde ik Regie op Schoolveiligheid: een programma waarmee gemeenten samen met scholen en ketenpartners niet alleen beleid maken, maar duurzame verbetering realiseren. Daarbij staat ook het versterken van de professionals centraal: zij krijgen meer kennis, houvast en zelfvertrouwen om regie te nemen, samen te werken en koers te houden in complexe situaties.

Zo werkt de training

➤ Online programma dat je in je eigen tempo volgt.
➤ Stap voor stap van A tot Z: ruimte voor strategie én praktijk.
➤ Evidence-informed én gevoed door praktijkervaring.
➤ Concreet handboek, checklists en templates voor direct gebruik.
➤ Toegang tot on-line community en digitale Q&A’s in groepsverband.
➤ Certificaat van deelname na afronding.

De inhoud van de training

MODULE 1 – Regie en samenwerking in schoolveiligheid

De regierol van de gemeente

  • Je verkent wat schoolveiligheid betekent en waarom regie daarin essentieel is.
  • Je krijgt inzicht in samenwerkingen en veelvoorkomende uitdagingen.
  • Je analyseert je eigen gemeente met behulp van een quickscan.
  • Je ontdekt waar kwetsbaarheden liggen en welke partners nodig zijn.

MODULE 2 – Juridisch kader & verantwoordelijkheden

Van inzicht naar samen handelen

  • Je leert het juridische en beleidsmatige kader rond samenwerking en privacy kennen.
  • Je verkent rollen, verantwoordelijkheden en de grenzen én mogelijkheden van informatie delen.
  • Je ontdekt hoe cultuur en vertrouwen samenwerking beïnvloeden.
  • Je oefent met reflecties en opdrachten om knelpunten zichtbaar te maken en aan te pakken.

MODULE 3 – Van netwerk naar samenwerking

Van netwerk naar oplossingsgerichte coalitie

  • Je herkent belangen, machtsverhoudingen en spanningen in samenwerking.
  • Je versterkt je communicatiestijl met transparantie, empathie en consistentie.
  • Je brengt partnerschappen in kaart en analyseert sterke en zwakke schakels.
  • Je formuleert verbeteracties en prioriteiten voor effectievere samenwerking.
  • Je oefent met casuïstiek en leert scenario’s te gebruiken om vertrouwen en regie te versterken.

MODULE 4 – Evidence-based werken

Interventies kiezen die werken

  • Je signaleert veiligheidsvraagstukken en blinde vlekken in samenwerking.
  • Je kiest evidence-based en evidence-informed interventies die passen bij jouw context.
  • Je ontwikkelt een implementatieplan en voert interventies gefaseerd uit.
  • Je monitort en evalueert resultaten met objectieve en bruikbare indicatoren.
  • Je borgt verbetering door monitoring te koppelen aan beleid en praktijk.

MODULE 5 – Borging en duurzaam beleid

Veranker je aanpak voor de toekomst.

  • Je maakt een concreet plan en verankert schoolveiligheid in beleid, budget en structuren.
  • Je creëert draagvlak en leert omgaan met weerstand bij bestuur, scholen en partners.
  • Je werkt met tools als protocollen, convenanten en overlegstructuren.
  • Je krijgt handvatten en leert werken met de VIOS-modellen.
  • Je borgt kennis en structuren en bouwt een systeem dat zich blijvend ontwikkelt.

WAT ANDEREN ZEGGEN

Over de ontwikkelaar en docent van de training

Mijn naam is Jennifer van den Broek – criminoloog, coach, docent maatschappijvakken en promovendus aan de Universiteit van Tilburg. In mijn onderzoek richt ik mij op de rol van scholen in het herkennen en voorkomen van (zware) ondermijnende criminaliteit.

Naast mijn onderzoek heb ik de afgelopen jaren veel gemeenten begeleid en bijeenkomsten georganiseerd waarin gemeenten, scholen en ketenpartners samen doelen formuleerden en behaalden. Daarbij zag ik van dichtbij hoe groot het verschil is wanneer gemeenten en scholen sámen optrekken.

Vanuit die dubbele basis – wetenschap én praktijk – ontwikkelde ik deze training. Zo weet ik hoe belangrijk het is dat onderwijsprofessionals zich zeker voelen in hun rol, en dat gemeenten regie en richting geven zonder alles zelf te hoeven dragen.

Mijn missie: dat iedere jongere veilig kan opgroeien – in een schoolomgeving waar onderwijs en partners samenwerken om te beschermen, te begrenzen en te laten groeien.

Praktische informatie

Startdata en kosten

Je kunt op ieder moment starten. Het is een online training die je volgt in je eigen tempo – wanneer het jou uitkomt.

De training kost €1500,- (vrijgesteld van btw vanwege CRKBO-registratie).

Duur

De training bestaat uit vijf modules. Elke module bevat:

  • Twee videolessen van een uur
  • Een uur waarin je de stof toepast in je eigen praktijk

Reken op gemiddeld 3 à 4 uur per module, in totaal 16 tot 24 uur tijdsinvestering.

Hoe werkt het?

  • Wekelijks toegang tot de nieuwe module – Je bekijkt ze op jouw moment, in jouw tempo.
  • Uitgebreid naslagwerk – Alle modellen, checklists en casussen overzichtelijk bij elkaar (168 pagina’s).
  • Online community – Stel je vragen, leer van anderen en deel ervaringen.
  • Digitaal groeps-Q&A – Stel je vragen, krijg direct feedback en leer van elkaar.

Juist nu.

Met de Wet Vrij en Veilig Onderwijs in aantocht is dit hét moment om regie te pakken.

Scholen zoeken houvast, en jij kunt dat bieden.

Regie klinkt groots

Maar vaak begint het gewoon bij één iemand die beslist:
“Dit moeten we niet ad hoc doen.”

Bij iemand die ziet dat scholen zoeken naar houvast.
Die durft te zeggen: “We missen nu kansen.”

En die dan niet alles zelf gaat oplossen, maar wel de lijnen uitzet.

Regie begint bij jou.

Ben jij diegene die het verschil maakt?

Veelgestelde vragen

Andere vragen? Neem gerust contact op via info@jennifervandenbroek.nl.

Schoolveiligheid en ondermijning raken ons allemaal. 

Daarom blijf ik het agenderen, ook in de media, zoals hier bij RTL Nieuws.

Scroll naar boven