
Wat als je signalen oppikt, maar bang bent om verkeerd te handelen?
Wat als je het gevoel hebt dat je er alleen voor staat, zonder de juiste kennis of ondersteuning?
Bij een workshop die ik laatst gaf, vroeg ik docenten wat hen het meest tegenhield bij het signaleren en melden van jeugdcriminaliteit. Bijna iedereen zei hetzelfde: “Ik wil iemand niet vals beschuldigen.” Meteen daarna volgde: “Ik weet eigenlijk ook niet wat ik zou kunnen doen.”
Ik begrijp de twijfel en het gevoel dat je niemand onterecht wilt beschuldigen — niet alleen vanuit mijn eigen ervaring als docent, maar ook door de vele gesprekken die ik voerde met conciërges, docenten, schoolleiders en zorgcoördinatoren.
Deze betrokken professionals lopen soms vast omdat het onderwerp complex voelt en ze het graag goed willen doen. Gelukkig zijn er manieren om hier meer grip op te krijgen.
Wat ik ondertussen heb geleerd en graag met jullie wil delen:
- Je staat er niet alleen voor. Er zijn structuren, collega’s en samenwerkingspartners om op terug te vallen.
- Je hoeft geen expert te zijn om een verschil te maken. Het begint met observeren, signaleren en bespreekbaar maken.
- Met de juiste tools en inzichten kun je handelen zonder angst dat je het verkeerd doet.
Een eerste stap is om te kijken welke interne en externe routes, ondersteuning en stappenplannen er binnen je school zijn. Weet je waar je terechtkunt als je twijfelt over een signaal?
Heb je behoefte aan meer houvast? De online basistraining biedt je concrete handvatten om met vertrouwen te signaleren en te handelen wanneer dat nodig is.
Inschrijven schrijf je in vóór 28 februari.
Volledig online, in je eigen tempo. Betaling mogelijk via je scholingsbudget.
Twijfel je of dit iets voor jou is? Stuur me een bericht via het contactformulier, ik denk graag met je mee!



