Uit mijn promotieonderzoek aan Tilburg University blijkt dat het merendeel van de scholen te maken krijgt met gevallen waarbij leerlingen betrokken zijn bij georganiseerde criminaliteit (𝟳𝟰,𝟵%). De cijfers hierbij zijn als volgt:
Gerapporteerde casuïstiek op school
– 47% van de scholen rapporteert gevallen van drugshandel binnen de school.
– 46% geeft aan dat leerlingen drugs of wapens bewaren op school.
– 21% heeft te maken gehad met handel in gestolen goederen.
– 19% meldt rekrutering voor criminele klusjes binnen de schoolmuren.
Gerapporteerde casuïstiek buiten school
– 26% rapporteert gevallen van slachtofferschap van seksuele uitbuiting.
– 19% signaleert hand- en spandiensten voor criminelen, zoals het geven van valse alibi’s, doorgeven van informatie of bewaren van verboden goederen.
Opmerking: Per school kunnen meerdere medewerkers hebben deelgenomen aan het onderzoek, dus deze percentages weerspiegelen niet noodzakelijk unieke casussen.
Een belangrijke bevinding: slechts 35% van de onderwijsprofessionals geeft aan te weten welke signalen erop kunnen wijzen dat een leerling betrokken is bij ondermijnende criminaliteit. Dit suggereert dat de problematiek waarschijnlijk groter is dan dit onderzoek laat zien, omdat signalen niet altijd tijdig worden herkend en opgepakt.
Wat kunnen we doen?
Het is noodzakelijk dat scholen investeren in het professionaliseren van onderwijspersoneel, zodat signalen van betrokkenheid bij criminaliteit tijdig worden herkend en gemeld. Zo kunnen we, samen met zorg- en veiligheidspartners, verdere afglijding voorkomen.
Gerapporteerde casuitiek afgelopen vijf jaar: (zware) criminaliteit op jouw school



