Evidence-based werken aan schoolveiligheid en ondermijning

Evidence based werken

Tijdens mijn promotieonderzoek naar de rol van scholen in het voorkomen en signaleren van (ondermijnende) criminaliteit, heb ik gesproken met talloze onderwijsprofessionals en hun samenwerkingspartners. Steeds weer kwam ik dezelfde vragen tegen: “Hoe herken ik signalen van criminaliteit? Wat mag ik doen binnen mijn rol? En hoe zorg ik dat mijn school effectief samenwerkt met externe partners?”

Hoewel veel conciërges, docenten en schoolleiders bereid zijn actie te ondernemen, ontbreekt vaak de benodigde kennis en handelingszekerheid. Dat zette mij aan tot actie. Naast mijn werk in het onderwijs en onderzoek, besloot ik trainingen te ontwikkelen waarmee ik onderwijsprofessionals wil helpen om met vertrouwen hun rol te vervullen. Ik vertel jullie graag meer over deze trainingen en hoe ze kunnen bijdragen aan een veilige schoolomgeving.

De feiten onderstrepen de noodzaak

De cijfers spreken voor zich: slechts 6% van het onderwijspersoneel ontvangt professionele training, terwijl 91% aangeeft dat zulke trainingen hard nodig zijn. Slechts 35% weet welke signalen kunnen wijzen op ondermijning en 47% voelt zich bekwaam om actie te ondernemen. Deze kloof tussen intentie en kunde wil ik helpen dichten.

Drie pijlers van de trainingen

De trainingen zijn opgebouwd rond drie belangrijke pijlers die zorgen voor impact en effectiviteit:

1. Uitgebreid behoefteonderzoek

De behoeften zijn onderzocht bij meer dan 100 onderwijsprofessionals en samenwerkingspartners via enquêtes, focusgroepen en interviews. Dit onderzoek maakte scherp duidelijk wat scholen nodig hebben om effectief te werken aan schoolveiligheid en hoe zij beter ondersteund kunnen worden in het herkennen en handelen bij signalen van ondermijning.

2. Wetenschappelijke inzichten

De trainingen zijn gebaseerd op recente wetenschappelijke bevindingen over schoolveiligheid en ondermijning. Deze kennis hebben we vertaald naar praktische handvatten die aansluiten bij de complexe uitdagingen in de onderwijspraktijk.

3. Praktijkervaring en academisch onderzoek

De trainingen zijn ontwikkeld door een ervaren docent, zorgcoördinator en promovendus, gespecialiseerd in de rol van het onderwijs bij het voorkomen en signaleren van criminaliteit. Deze unieke combinatie van praktijkervaring en academische kennis biedt deelnemers een waardevolle en toepasbare leerervaring.

Concrete ondersteuning
De pijlers vertalen we in concrete trainingen en ondersteuning, zoals hieronder beschreven:

  • Basistrainingen: Signaleren, melden en handelen (start in februari, digitaal). Deze training is geschikt voor alle onderwijsprofessionals die risicosignalen willen leren herkennen en effectief willen handelen.
  • Vervolgtrainingen: Voor verdieping en duurzame verankering van schoolveiligheid, inclusief samenwerking, beleidsontwikkeling en complexe casuïstiek. Deze training richt zich specifiek op onderwijsprofessionals met een taakaccent op zorg- of veiligheid, zoals zorgcoördinatoren, vertrouwenspersonen of schoolleiders.
  • Community: Een interactief platform met kennisdeling, webinars en intervisie. Deelnemers aan trainingen krijgen automatisch toegang, maar lid worden is ook los mogelijk.


De trainingen zijn zowel fysiek als digitaal beschikbaar, zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn. Bovendien blijven we continu monitoren en verbeteren om te garanderen dat de inhoud relevant en effectief blijft.Wil je meer weten over hoe de trainingen bijdragen aan een veilige schoolomgeving? Bekijk de factsheet van het behoefteonderzoek, lees meer over ons trainingsaanbod en meld je hier aan voor het gratis webinar Herken ondermijning op school op 3 februari.

Scroll naar boven