Is veiligheid wéér een extra taak voor het onderwijs?

De meeste onderwijsprofessionals zetten zich – bewust of onbewust – al dagelijks in voor een veilige leeromgeving. Toch komt bij het bespreken van dit thema soms de vraag naar voren: “Weer een taak erbij… Waar moeten we de tijd vandaan halen?”

Dat is begrijpelijk, want velen van ons voelen de druk van een volle agenda, waardoor elke extra verantwoordelijkheid als een last aanvoelt. Maar als we even stilstaan bij de kern, realiseren we dat veiligheid geen bijkomende taak is, maar al verweven zit in ons dagelijks handelen.

We creëren structuur, bouwen aan vertrouwen en grijpen in waar nodig. Het hoort immers bij onze professionele rol om een veilige leeromgeving te bieden, zeker nu we in de praktijk steeds vaker te maken krijgen met grensoverschrijdend of zelfs strafbaar gedrag van leerlingen.

Een veilige omgeving is net zo belangrijk als goed lesmateriaal; zonder veiligheid kan geen enkele leerling optimaal leren. Het gaat dus niet om een nieuw of extra thema, maar om een essentieel onderdeel van het onderwijs, iets waar we vaak al meer aan bijdragen dan we ons realiseren.

Werkdruk door onzekerheid, niet door kennis
Een veelgehoorde zorg is dat aandacht voor schoolveiligheid de werkdruk zou verhogen. In de praktijk blijkt echter vaak dat werkdruk juist ontstaat wanneer we niet weten hoe te handelen in bepaalde situaties. Handelingsverlegenheid leidt tot stress, twijfel en soms het gevoel dat je er alleen voor staat.

Wanneer je wél weet wat je moet doen – welke signalen je serieus moet nemen, hoe je actie onderneemt en met wie je kunt samenwerken – geeft dat rust en duidelijkheid. Het voorkomt escalatie en zorgt ervoor dat je met vertrouwen handelt, zonder achteraf te twijfelen of je het juiste hebt gedaan.


Meer grip, minder stress
Daarom is het belangrijk dat onderwijsprofessionals goede ondersteuning krijgen bij dit thema. Niet als extra last, maar juist als een manier om onzekerheid weg te nemen en hun werk eenvoudiger te maken.

Wie weet hoe te handelen bij signalen van mogelijke betrokkenheid bij criminaliteit, krijgt meer grip – en die grip verlaagt de werkdruk. Niet voor niets ziet 91% van de onderwijsmedewerkers professionalisering op dit gebied als een vanzelfsprekend onderdeel van hun vak.

Wil jij grip krijgen op dit thema en met meer zekerheid handelen?
In de online Basistraining Schoolveiligheid & Ondermijning krijg je concrete handvatten om met zorgwekkende signalen om te gaan, zodat je met meer zekerheid en minder stress je werk kunt doen. 

Scroll naar boven