Je ziet iets… maar wat doe je ermee?

“Het verbaast me niks.”
Dat zei een vakdocent. De mentor knikte.
De conciërge had hem vaak op het plein gezien en voelde ook dat er iets speelde.
Zelfs een collega die hem één uur per week zag: “Beïnvloedbaar, meeloper, gevoelig voor status.”

En toch gebeurde er niets.
Niet toen hij begon te spijbelen.
Niet toen zijn schoenen ineens driehonderd euro kostten.
Niet toen hij steeds nerveus werd als zijn telefoon trilde.

Het was niet dat niemand het zag — integendeel.
Iedereen voelde iets.
Maar het bleef bij vage opmerkingen, bij twijfel, bij ongemak.

Totdat de politie belde.
En ineens viel alles op z’n plek.

Juist dát moment willen we voor zijn.
Als docent of conciërge wil je niet machteloos toekijken.
Je wilt weten wat je kunt doen — óók als er nog geen ‘harde’ signalen zijn.

Voorlichting over georganiseerde criminaliteit: goed bedoeld, maar potentieel risicovol

Voor docenten en conciërges

Docent zijn is méér dan lesgeven; conciërge zijn is méér dan aanwezig zijn.
Je ziet dagelijks kleine en grote veranderingen: stiller, afwezig, onrustig. Soms subtiel, soms zorgwekkend.

De uitdaging
Die signalen zijn niet altijd eenduidig. Wat is puberaal gedrag — en wanneer is er meer aan de hand? Wanneer onderneem je actie, en bij wie klop je aan?

Veel docenten en conciërges ervaren handelingsverlegenheid: je ziet iets, maar twijfelt over de volgende stap. Het gesprek aangaan is spannend: je wilt het vertrouwen niet beschadigen, maar ook niet wegkijken.

Jouw waardevolle rol

Omdat jij dicht bij leerlingen staat, speel je een sleutelrol in schoolveiligheid en het signaleren van zorgwekkend of (mogelijk) crimineel gedrag.

  • Jij bent vaak het eerste aanspreekpunt.
  • Jij ziet gedrag in context van de klas en school.
  • Jij kunt vertrouwen opbouwen en de deur naar hulp openen.

Dat maakt jouw rol onmisbaar.

Wat helpt jou als docent of conciërge?

  • Bewustwording: signalen van risicogedrag en (mogelijke) criminaliteit herkennen.
  • Kennis: weten wat jouw rol en de verantwoordelijkheid van de school is.
  • Samenwerking: weten bij wie je terecht kunt — intern én extern.
  • Handelingsperspectief: duidelijke, haalbare stappen die je meteen kunt zetten.

Samenwerking maakt sterker

Schoolveiligheid is teamwork: met collega’s, zorgcoördinatoren en partners zoals gemeente, politie en jongerenwerk. Jij hoeft het niet alleen te dragen — jouw alertheid en nabijheid maken vaak wél het verschil.rgen we ervoor dat leerlingen zich gezien, gehoord en beschermd weten.

Gratis inspiratie

VIDEO:
VIND JE ROL IN SCHOOLVEILIGHEID

Leer hoe jij jezelf positioneert in schoolveiligheid

CHECKLIST: SCHOOLVEILIGHEID & ONDERMIJNING

Vraag nu je gratis checklist schoolveiligheid & ondermijning aan

WERKBOEK: JEZELF POSITIONEREN IN SCHOOLVEILIGHEID

Leer hoe jij jezelf positioneert in schoolveiligheid

BEOORDELINGSMATRIX SCHOOLVEILIGHEIDSINTERVENTIES

Vraag nu jouw gratis interventiekompas aan.

GRATIS TE LUISTEREN:
PODCAST

Te gast bij Podcast Stichting School & Veiligheid

GRATIS TE LEZEN:
BLOG

Lees onze gratis artikelen over Schoolveiligheid en Ondermijning

GRATIS
SIGNALENKAART

Vraag nu jouw
gratis signalenkaart aan.

Werkvormen teammiddag

Wil je een teammiddag of studiedag organiseren over schoolveiligheid en ondermijning? Het werkvormenpakket ondersteunt je met 11 praktische werkvormen, casuïstiek, reflectievragen en train-de-trainer-opdrachten. Inclusief formats voor protocolontwikkeling en juridische en ethische kaders – ideaal voor direct toepasbare teamontwikkeling.

> Lees hier meer








Korte, krachtige verdieping met veel herkenning uit de praktijk.

Praktisch en inzichtgevend. Leer hoe je signalen herkent, bespreekbaar maakt en passend handelt – zonder het groter te maken dan nodig is.

Blijf op de hoogte, deel je vragen en leer van andere docenten en OOP’ers die net als jij verschil willen maken.

Betrek het hele team op studie- of teammiddagen met onze kant-en klare werkvormen.


Basistraining – signaleren, melden en handelen

Deze basistraining helpt (alle) onderwijsprofessionals en hun ketenpartners om signalen van (zwaardere) criminaliteit vroeg te herkennen en effectief te handelen. De focus ligt op tijdig melden, samenwerken en ieders rol binnen de gedeelde verantwoordelijkheid – van conciërge tot docent; van schoolleider tot externe partner.

> Lees hier meer









Basistraining

Neem vandaag nog contact op

Laat ons je helpen om een ondersteunende en veilige leeromgeving te creëren voor alle jongeren.

Scroll naar boven